Mutiara Hidup Pejuang

Monday, March 2, 2009

Siapa kawan yang sebenar?




Daripada Ibnu Abbas Abdullah bin 'Amri Ibni 'As mencerita kan bahawa ditanya kan kepada Rasulllah (s.a.w.) "siapa kah kawan yang baik untuk kami dekati mereka? Lalu sabda nya: Sebaik baik kawan kamu itu ialah mereka yang akan mengingatkan kamu kepada Allah ( s.w.t.) bila melihat nya dan menambah kan ilmu kamu oleh percakapan nya serta menyemarakkan semangat kamu bersedia bekalan untuk akhirat. (Tarmizi).

Huraiannya

Dalam hadis ini, Rasulullah telah mengingatkan kepada kita mengenai kawan baik yang perlu dicari dan dipilih untuk dijadikan panduan dan ikutan. Iaitu mereka yang boleh menjadi contoh dan teladan dalam semua bidang kehidupan. Tambahan pula, bila kita berkawan atau mendekatinya, dia akan memberikan kita keuntungan sama ada dalam kehidupan dunia atau akhirat.

Dalam hadis yang lain, Sabda Nabi Muhammad S.A.W : "seseorang itu di atas agama sahabatnya, maka lihatlah dengan siapa dia berkawan". sabda Nabi Muhammad S.A.W juga, "perumpamaan sahabat yang baik dan sahabat yang jahat itu seperti penjual minyak wangi dan tukang besi, samada kamu duduk berhampiran dengannya ataupun kamu beli minyak wangi tersebut, maka kamu tetap akan dapat mencium wangiannya. manakala bagi tukang besi, samada baju kamu akan terbakar ataupun kamu akan terhidu bau yang hangit".

Kawan yang sebenar ialah kawan yang boleh menambahkan ingatan kita kepada Allah. Kawan yang sentiasa mengajak kita melakukan perkara-perkara yang baik dan disuruh oleh Allah..Serta menegur kita tika kita alpa dan leka kepada Allah.

Oleh itu, dalam memilih kawan, kita perlu berhati-hati dan jangan tersilap memilih kawan nanti akhirnya kita sendiri akan yang akan rugi dan kecewa. Oleh itu cari lah kawan yang baik serta dapat membantu kita dan memberi semangat dalam menhadapi mehnah dan tribulasi dalam hidup yang penuh cabaran ini..

0 comments:


 

Kalam Seorang Pendidik Free Blogspot Templates Designed by productive dreams for smashing magazine | | Free Wordpress Templates. Cell Numbers Phone Tracking, Lyrics Song Chords © 2009