Mutiara Hidup Pejuang

Sunday, January 2, 2011

Beza Niat Dan Azam



Satu ketika dahulu, ada dua adik beradik yang mempunyai dua perwatakan yang berbeza. Si abang ni seorang yang suka melakukan maksiat dan dia tinggal di bawah manakala yang adik ni seorang yang kuat melakukan ibadah dan tinggal di atas..

Suatu hari, si abang berasa bersalah dan ingin bertaubat manakala si adik ingin melakukan maksiat

dipendekkan cerita, si abang dan adik terlanggar antara satu sama lain dan mati dan tidak sempat melaksanakan hajat masing-masing.

Yang menariknya, disebabkan azam mereka ini, si abang mendapat husnul khatimah manakala si adik mendapat suul khatimah (na’uzubillah min zalik)

end of story

ketika sedang membincangkan kisah ini semasa usrah di sekolah dulu, saya merasa pelik kenapa si adik dikira berdosa dan mendapat suul khatimah sedangkan dia baru berniat hendak melakukan dosa, belum melakukannya lagi, kan baru berniat nak melakukan dosa tidak dikira berdosa lagi..

kisah abang itu saya tidaklah merasa pelik, kerana berniat untuk melakukan kebaikan sudah mendapat pahala.. begitulah maha pengasihnya Allah

……………………………………….

Rupa-rupanya ada beza antara niat dan azam…

niat adalah lintasan hati,

nak menggambarkan niat ini, masa kita solat, kita ada lafaz niat dalam hati “sahaja aku solat ….”yang kita biasa buat itu, ulama’ berpendapat itu masih lagi dikira lafaz, niat adalah lebih ringan dari itu lagi.. niat adalah lintasan hati, kita mengetahui apa yang kita buat dan kerana apa, itu sudah dikira niat….

dan niat ini, seperti yang kita ketahui, masih tidak dikira berdosa jikalau baru berniat untuk melakukan dosa tetapi sudah mendapat pahala jika baru berniat untuk membuat kebaikan….

jadi Azam ini lain pula ceritanya..kita sudah berniat nak buat maksiat, dan berazam dah nak buat…contohnya..

kita sudah berazam nak pergi ke kelab malam untuk bermaksiat, kita dah gerak dah naik keta (menunjukkan betapa berazamnya kita)..kemudian mati di tengah jalan..jadi kita sudah dikira berdosa walaupun masih tidak melakukannya, kerana kita memang berazam nak buat, tapi tak mampu, kalau mampu, kita mesti buat punya…

sekadar tazkirah buat diri dan semua

Waallahua’lam..

0 comments:

 

Kalam Seorang Pendidik Free Blogspot Templates Designed by productive dreams for smashing magazine | | Free Wordpress Templates. Cell Numbers Phone Tracking, Lyrics Song Chords © 2009